Förbättra sovmiljön och sov bättre

Sömnen är otroligt viktig för hälsan. God sömn är livsviktigt och behövs för att kroppen och hjärnan ska kunna återhämta sig. När du sover bearbetar hjärnan intryck och kroppen får en chans att vila upp sig. Det gör att du är redo att möta följande dags utmaningar på ett bättre sätt. Även ditt immunförsvar förbättras av bra sömn. Här kan du läsa mer små förändringar som gör att du kan sova bättre.

Byt sängkläder oftare

En ren säng är otroligt viktigt för att du ska sova gott. Vi tillbringar dagligen mellan 6 till 10 timmar i våra sängar och genom att byta sängkläder oftare håller du kvalster och smuts borta vilket gör det skönare att sova. Det är även viktigt att regelbundet tvätta och vädra ur madrassen. Det kan även vara en god idé att investera i lite lyxigare sängkläder som är tillverkade av sköna material. För mer information klicka här.

Rätt temperatur

Många sover i ett alldeles för varmt rum. Ett svalt sovrum, gärna med den optimala temperaturen på 18 grader, förbättrar sömnen avsevärt. Du kan installera en aircondition, en takfläkt, sänka temperaturen på elementet eller öppna fönstret för att få en behagligare temperatur i rummet. En god inomhusmiljö är avgörande för hälsan. Sunt Hem arbetar med att skapa inomhusmiljöer som är optimala för människans hälsa.